رفع موهای زائد به وسیله دستگاه لیزر موهای زائد انجام میپذیرد که با نام های :
لیزر الکساندریت یا لیزر الکساندرایت Alexandrite Laser
لیزر دایود Diode Laser
لیزر اندیگ که اختصار Neodymium YAG میباشد
اس اچ آر SHR که با نام های اس اچ آر ایلایت یا دستگاه لیزر SHR نیز شناخته میشود

موارد فوق نام تکنولوژی و طول موج دستگاه لیزر موهای زائد میباشد که در هندپیس آنها مورد استفاده قرار میگرد ، شرکت های مختلف با برند های مختفی نام گذاری های متفاوتی بر روی آنها انجام داده اند که در اصل همه آنها از تکنولوژی های بالا استفاده میکنند


در ابتدای امر مجبوریم یکسری توضیحات عمومی ارائه دهیم :

طبیعتا همه ما زمانی از اصلاح ، اپیلاسیون ، موم یا وکس های مكرر موهای زائد خودمان خسته میشویم ، در نتیجه لیزر راهکاری مناسب براي رفع موهای زائد خواهد بود ، در اين مقاله سعي شده درباره اين فناوري مهم انقلابی و ضروري اطلاعاتي كامل داده شود.
لیزر موهای زائد یکی از روشهایی است كه برای از بین بردن موهای زائد صورت شامل گونه چانه گوش پیشانی و بعضا در آقایون ریش ها ، ساعد ، بازو ، ران ، ساق ، پشت ، زیر بغل ، بیکینی و مناطق دیگر بدن به كار مي رود.

مراحل رشد مو :
یکی از دلایل اینکه امکان از بین بردن تمام موهای زائد در یک جلسه به وسیله دستگاه لیزر موهای زائد وجود ندارد چرخه رشد موها میباشد . بعضی از فولیکول های مو در زمان لیزر موهای زائد در چرخه خواب میباشند به همین جهت هیچ لیزری بر روی آنها اثر نخواهد داشت .
تنطیم درست پارامتر های دستگاه لیزر توسط پزشک یا اوپراتور دستگاه لیزر باعث میشود موهای زائد خیلی سریع کم شوند و آسیبی به پوست وارد نشود.سرعت هر پالس نوري لیزر کسری از ثانیه طول می کشد و می تواند موهای زیادی را از بين ببرد. البته نواحی کوچکتر مانند موهاي زائد بالاي لب در کمتر از یک دقیقه قابل درمان است ، نواحي ديگر بدن مانند پشت یا پاها زمانی بین 15 دقیقه تا نیم ساعت نهایتا زمان خواهد برد که البته بسته به حجم موها و جسه بدنی مراجعه کننده این زمان ممکن است کمی تفاوت داشته باشد. همچنين بهترین حالت این خواهد بود که بین دو تا شش هفته قبل و بعد از درمان از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری شود ، زيرا كه قرار گرفتن در معرض آفتاب ممکن است باعث ایجاد آفتاب سوختگی و لک گردد.
قبل از شروع لیزر موهای زائد با توجه به رنگ ، ضخامت و محل موهای زائد دستگاه لیزر و پارامترهای آن تنظیم می شود.

انواع دستگاه هاي لیزرها :
در لیزرها منابع مختلفی از طیف نور وجود دارد که متناسب با انواع موهاي زائد مي باشد. در واقع نوع تکنولوژی مورد استفاده در انها بستگی به رنگ مو و نوع پوست هر فرد دارد.

انواع متداول لیزرهایی که برای موهای زائد استفاده می شود عبارتند از :
- Alexandrite: با طول موج 755 نانومتر برای پوست های تایپ 1 و 2 روشن بیشترین اثرگذاری را دارد معمولا بهترین اثر گذاری برای موهایی با عمق 3 تا 3.5 میلیمتر خواهد بود
- دایود: طول موج لیزر دایود 808 نانومتر میباشد که برای تایپ های 2 و 3 و 4 ایده آل میباشد که این تایپ های پوستی شامل نژاد ایرانی نیز میشود.
- Neodymium YAG : طول موج لیزر اندیگ 1064 نانومتر میباشد که این نوع لیزر نیز برای انواع پوست قابل استفاده است ولیکن عوارض ناخواسته بیشتری ایجاد خواهد کرد بخاطر عمق نفوذ بسیار زیاد
- SHR : شامل یک بازه نوری هست که توانایی
- شلیک 10 شات در ثانیه را خواهد داشت که درمانی بدون درد را برای مراجعه کننده میسر میسازد در اصل این تکنولوژی نوع پیشرفته تر دستگاه آی پی ال IPL هست که نتایج درمانی جالبی ایجاد کرده است .


ملاحظات قبل و بعد از عمل ليزر

قبل از شروع عمل لیزر ، شرح حالی از مراجعه کننده گرفته میشود تا در صورت واجد شرایط بودن جلسات رفع موهای زائد آغاز گردد همچنین در این مرحله میتوان نوع دستگاه لیزر موهای زائد را برای مراجعه کننده انتخاب کرد . از دو هفته قبل از عمل ، به بیماران توصیه می شود از در معرض آفتاب بودن و آفتاب گرفتن، برنزه کردن ، اپیلاسیون ، لایه برداری هاي شیمیایی و تزریق کلاژن خودداری کنند. همچنین باید از عطرها و مواد شیمیایی که باعث تحریک پوست می شوند قبل و بعد از درمان اجتناب شود. علاوه بر این ، برخی از داروها مانند آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی قبل از لیزر موهای زائد استفاده نشود تا خطر خونریزی کاهش یابد.
پس از انجام لیزر موهای زائد ممکن هست علائمی از قرمزی ، التهاب و درد ممکن است بوجود بیاید که گذراست ولی در صورت تداوم حتما آنرا با پزشک یا مرکز خود در میان بگذارید علاوه بر این ، استفاده از کرم های آبرسان به منظور تسکین ناحيه تحت درمان پیشنهاد ميشود.

دستگاه لیزر الکساندریت:
لیزر الکساندریت نوعی لیزر است که بعد از گذشتن پرتو از کریستال و اوپتیک ها یک پرتوی نوري قرمز با طول موج 755 نانومتر ، تولید می شود. نور توليد شده به این روش براي رفع موهای زائد بسيارمؤثر است.

توجه: طول موج پرتو تعیین می کند که لیزر تا چه حد به پوست نفوذ می کند.

آخرین مقاله ها

لیست نظرات

5/5 0 0 0